Capetown

9 juni 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Verkeer

Wat een prachtige plek: ons appartement voor 1 week. Maar wat een steile wegen, geen stoepen of parkeerruimte, waardoor de auto half tegen de muur geparkeerd moet worden.

Ook nog wat wennen aan de auto en vooral de koppeling. Wanneer we de tweede dag vanuit de straat bij de oceaan naar ons appartement willen rijden staat de auto blijkbaar in de verkeerde versnelling en lukt het niet omhoog te rijden. Zwetend (vooral ik) en mijn voet op de denkbeeldige rem aan mijn kant duw, lukt het na een goed uitgevoerde hellingproef de auto naar boven te laten rijden. Er wordt hard en niet altijd beleefd gereden in Kaapstad. Bestuurder voegen wild en roekeloos in, je wordt voortdurend links en rechts ingehaald. In Oceans Drive (de straat van ons appartement) wordt regelmatig, vooral ’s nachts, wel 150 km. per uur gereden. Dit is behoorlijk wennen na de afgelopen 5 weken van rust, en beleefd en prettig rijgedrag.

Kaapstad

Een heuse stad met zeer hoge gebouwen, brede straten, veel restaurants, mensen en drukte op straat. Fantastisch om te zien en mee te maken. We hebben al snel een favoriet koffietentje ontdekt. Een soort Afrikaanse Starbucks waar Ruud een heerlijk cappuccino en ik een heerlijke chocolademelk kan drinken voor weinig geld.

’s Avonds eten we, op advies van de eigenaren van het appartement, bij een hip Italiaans restaurant  I’Leone. Erg lekker eten en ook de wijn bevalt ons goed. Misschien toch beter als we de tweede fles niet hadden genomen. (We begrepen de volgende ochtend waar de naam van de wijn: Kanonskop, vandaan komt)

Tijdens het wachten op de taxi nog wat gezelligheid met een groep homo’s die lui in de banken beneden in het restaurant hingen. Ruud was, meer dan ik, nog in staat om hele gesprekken te voeren en de jongen die hij sprak maakt via zijn telefoon contact met een vriendin uit Alphen. Zijn minnaar voelde aan mij benen en constateerde dat ik mij twee dagen niet had geschoren. Daarna kreeg ik stukjes pancake met Nutella gevoerd. Kortom we hadden even het gevoel dat we vrienden hadden gemaakt in Kaapstad.

De volgende dag hebben we bescheiden wat thuis gegeten. Maar de dag daarop ‘echt’ Afrikaans met Malinese vissoep, Ethiopische stoofschotel en Boerewors.

Het restaurant is gevestigd in een oud huis, de serveersters hebben bloemetjes op hun gezicht geschilderd. En ook wij krijgen zulke versieringen op ons gezicht.

We zijn blij dat jullie er niet bij waren.

Toeristische bezienswaardigheden

Na een wijntoer  door het gebied Stellenbosch, waarbij we ’s morgens om 9.00 uur gehaald werden door onze gids Vincent zij we tot de conclusie gekomen dat het proeven van 6 verschillende wijnen (en dit is nog maar bij de eerste proeverij: Fairview) om 10 uur in de ochtend niet geheel goed bekomt. Goed dat we tussendoor wat verschillende soorten geitenkaas konden proeven.

Daarna nog drie verschillende wijnproeverijen geweest, de een nog mooier en luxer gesitueerd dan de andere. We eindigen bij proeverij Spier waarbij we behalve wijn gelijktijdig chocolade mogen proeven.

Vincent brengt ons weer veilig thuis, en wanneer we dichterbij Kaapstad komen zien we ook de enorme townships. Het werkt ontnuchterend en het besef dat we toch enorm rijk zijn is ten volle aanwezig. Vincent vertelt ons wat  zowel over deze sloppenwijken als over de werkende klasse in Kaapstad.

Uiteraard gaan we naar het Robbeneiland, doen we een bus-tour door de stad, gaan we met de kabelbaan naar het hoogste punt van de Tafelberg. Wat een schitterend en behoorlijk helder uitzicht over de hele stad! We genieten volop van al deze toeristische attracties en completeren ons beeld van Afrika. Zeer uiteenlopend en divers. Rijk en arm, dik en mager, zwervers, alcoholisten, aardige en mindere aardige mensen, nauwelijks bevolkte gebieden en zeer dicht bevolkte gebieden en een prachtige natuur maar ook heel lelijke en verpauperde gebouwen.

De hoge hekken, ook weer met elektriciteitsdraden omheind, de waakhonden die vrijwel iedere bewoner lijkt te hebben, de angst van menige Zuid Afrikaan is ook duidelijk voelbaar in de wijk waarin ons appartement ligt.

De wijk is blank en de zwarten komen in de ochtend om de honden uit te laten, te werken in de huizen, de was te verzorgen. Rond 17.00 verlaten de zwarte mensen de wijk en ligt de blanke wijk er weer, sterk beveiligd, verlaten bij.