Addopark

23 mei 2016 - George, Zuid-Afrika

Woensdagavond besloten Port Elisabeth te laten liggen om naar het Addo park te gaan. Door onze ervaring in East London, het verworden onaantrekkelijke stadscentrum ,waren we wat bang opnieuw een deceptie bij Port Elisabeth op te lopen. Bovendien staat het Addopark bekend om het grote aantal olifanten wat mij bijzonder aanspreekt.

Donderdagochtend een camping in de buurt van het Addopark gereserveerd.

We waren er vanuit gegaan dat we  over goed begaanbare wegen zouden rijden; maar werden toch weer overvallen door een lang stuk van ongeveer 40 km. onverharde weg met zeer veel potholes. Ook veel werk aan de weg tegengekomen. Er lopen dan vrouwen langs deze plaatsen, waar je soms wel 20 minuten oponthoud hebt en verkopen hun waar. Nog een trosje bananen gekocht voor een veel te hoge prijs.(ontwikkelingshulp)

Nadat we het Addopark hebben bereikt proberen we toch even op een camping op het park een plekje te krijgen. (tevoren gebeld maar hoorden dat alles vol was) De medewerker van de receptie gaf aan dat we op een tentplaats konden staan, weliswaar zijn deze kleiner.

Nadat we even gekeken hebben krijgt de plek onze goedkeuring, bovendien speelt het feit dat de camping beschikt over een restaurant  ook een rol. Het koken in de camper( twee pitjes) en vooral de kookgeuren waarin je dan ook weer moet slapen bevalt niet altijd even goed. Bovendien kun je voor weinig geld , over het algemeen lekker eten en drinken(heerlijke Zuid Afrikaanse wijn) .

Helaas waren we niet de enige die op dit park aankwamen en besloten om op campingplaats 7 te willen staan. Het leek nog even een gedoe te worden met een stel Duitsers wiens oog op deze plek was gevallen. Na wat inschikken van beide kanten stonden we naar tevredenheid. Beetje voorover hellend maar ach een kniesoor die hier op let.

Het was inmiddels 15.00 uur en snel boekten we een open jeepsafari tocht door het park die om 16.00 uur vertrok en twee uur zou duren.

(een tochtje met een drankje en een snack)

Samen met twee andere jonge Nederlanders kropen we in de hoge, open auto.

Wat was het , ondanks dat we ons goed hadden aangekleed , koud! Verwachtingsvol keken we om ons heen en na ongeveer 10 minuten zette de gids de auto stil en zagen we een Bul(mannetjes olifant die in de pubertijd wordt verstoten door de groep en ongeveer drie jaar in eenzaamheid doorbrengt.)

De gids verteld dat door de koude wind die er op dit moment waaide mogelijk veel(zo niet alle) dieren zich schuil hielden. Vandaar de tussentijdse stop bij en reiger(!) en een haas. Toch was de ervaring bijzonder, de zon ging langzaam onder, hoe hoger we in het park kwamen hoe meer we zicht kregen op het omliggende , verstrekkende Afrikaanse berglandschap.

Rond 17.15 stopten we boven op een berg om ons drankje en snack te nuttigen en zagen op ongeveer 1km. afstand een hele kudde olifanten. Prachtig om te zien.

We waren blij dat we rond 18.30 een plaatsje gereserveerd hebben bij het restaurant Cattle Baron. Door en door koud waren we toe aan een glas rode wijn(en meer). We hebben hier heerlijk gegeten, springbokcarpaccio en gevulde champignons.  Vervolgens fantastische kwaliteit biefstuk en antilope-bout.

Vervolgens de koudste nacht gehad tot nu toe. Klappertandend tegen elkaar aan liggen en met moeite op kunnen staan doordat we zo verkleumd waren.

Na het ontbijt in de camper (met de deur dicht)zelfstandig door het park gereden maar kwamen helaas wederom niet veel wild tegen.

Na een paar uur gereden te hebben besloten we bij een drinkplaats de motor uit te zetten en te wachten. Om het nuttige met het aangename te verenigen  belde hij ondertussen met een mogelijk nieuwe opdrachtgever.

Na een kwartier zagen we opnieuw de puberende olifant die uitgebreid ging drinken.

Terug naar het park om daar de middag rustig door te brengen. Ruud had last van zijn darmen en ik voelde mij erg moe. We besloten om niet meer met de camper het park in te gaan. De camper stond op blokken om zo te proberen deze meer waterpas te laten staan.

Eind van de middag nog even wandelen door het park en kwamen terecht in een hide-out. Een soort vogelspotters plaats. Op borden werd aangegeven dat we hier rustig en stil moesten zijn. En..dit werd beloond want ineens zagen we vanuit deze plaats vier olifanten die we zeker een half uur lang hebben kunnen bestuderen. Fascinerend! Niet meer verwacht en toch gekregen.

Zaterdag 21 mei vertrekken we naar Knysna, deze plaats ligt aan de Tuinroute.

Onderweg stappen we uit in Humansdorp. Een grote winkelstraat met veel levendigheid en activiteiten. We zien dat al dat deze plaats, anders meer westers aandoet ,dan wat we  tot nu toe hebben meegemaakt .

We drinken koffie bij een zeer modern uitziende bakkerij en kopen kaas bij een eveneens moderne Dailys.

Toch zien we ook vandaag de verschillen tussen arm en rijk, zwart en blank.

Na ongeveer een uur gereden te hebben op de Tuinroute komen we aan op de camping die we vanuit de gids hebben gekozen.

Zodra we de camping oprijden zien we behalve prachtige plekken direct aan de oceaan nog een BOBO camper staan.

Na navraag gedaan te hebben bij de receptie blijkt ons vermoeden te kloppen.

Het zijn onze vrienden uit Vught!

1. Ellen:
    23 mei 2016
    Mooi verhaal weer. Ik krijg ook echt beelden in mijn hoofd, door hoe je alles beschrijft Patricia.